همشهری آنلاین، فهیمه پناهآذر: فصل اول «حسینیه معلی»، بهعنوان ویژه برنامه محرمی شبکه ۳ سیما در سال ۱۴۰۱ با اجرای حامد سلطانی و کارشناسی مداحانی چون سیدمجید بنیفاطمه، مهدی رسولی، سعید حدادیان و محمد صمیمی روی آنتن رفت. فصل دوم این برنامه محرم امسال و با تغییری در ترکیب اجرا ساخته شد. نجمالدین شریعتی، جایگزین حامد سلطانی شد و از طرفی هم عبدالرضا هلالی و میثم مطیعی بهجای سعید حدادیان و محمد صمیمی به ترکیب کارشناسان اضافه شدند. این برنامه با توجه به نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما - که بعد از پایان برنامههای مناسبتی انجام میدهد - پربینندهترین برنامه دهه اول محرم امسال شد.
رئیس دانشکده صدا و سیما و یک قیاس آماری
شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صدا و سیما در صفحه شخصی خود به مقایسه مخاطبان یک برنامه BBC و سابقه چند سالهاش با مخاطبان برنامه حسینیه معلی پرداخته است. وی نوشته است:«مقایسهای پربینندهترین برنامه تولیدی BBC یک مسابقه رقص سلبریتیهاست که ۱۹سال سابقه پخش دارد و این برنامه در موفقترین فصل خود ۱۱میلیون بیننده داشته و اگر جمعیت بالای ۱۲سال آن کشور[انگلیس] (حدود ۵۷میلیون نفر) را درنظر بگیریم این برنامه حدود ۲۰درصد بیننده داشته.
وی در ادامه بهنظرسنجی رسانه ملی پرداخته و نوشته است:«مقایسه این آمار با آخرین نظرسنجی در مورد مخاطبان ویژه برنامههای محرم در ایران قابل توجه است؛ چرا که پربینندهترین برنامه دهه اول محرم حسینیه معلی بوده که براساس نظرسنجیها بیش از ۳۰درصد بیننده از مردم (بالای ۱۲سال) داشته است. این مدیر حساب کرده که برنامه معلی با توجه به آمار،۲۰میلیون بیننده در دهه اول محرم داشته است.
سهم مخاطب از حسینیه معلی
مطابق آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز تحقیقات صداوسیما، برنامه حسینیه معلی، پربینندهترین برنامه مناسبتی دهه اول محرم بوده است. نتایج نظرسنجی انجامشده از سوی مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما حاکی از آن است که در دهه اول محرم سالجاری در مجموع ۵۲.۴ درصد از پاسخگویان، بیننده ویژهبرنامههای دهه اولماه محرم شبکههای سیما بودهاند که این عدد نسبت به سال گذشته ۸.۱درصد رشد یافته است .براساس این نظرسنجی برنامه «حسینیه معلی» با ۳۰.۶ درصد بیننده و رضایت ۸۹.۹درصدی در صدر برنامههای مناسبتی محرم قرار گرفته است و پس از آن «مرثیه خوانی حاج محمود کریمی» از شبکه دوم سیما با ۱۰.۷درصد مخاطب و رضایت ۹۰.۹درصدی جای گرفته است.
همچنین شهاب اسفندیاری به سهم مخاطبان اشاره کرده:«این که یک برنامه مذهبی سهم مخاطبش از جامعه ایران بزرگتر از سهم مخاطب یک مسابقه رقص سلبریتیها از جامعه بریتانیاست، قاعدتا برای هر جامعهشناس تحلیلی و منصفی باید محل تامل باشد.»
در دهه اول محرم تلویزیون بیشتر حجم برنامه هایش به برنامههای مناسبتی اختصاص داشته که میتوان به برنامههای «حسینیه ایران» و «روضه خانگی» از شبکه اول سیما، «بابالقبله» از شبکه پنجم سیما، «باکربلا» از شبکه آموزش، «روایت کربلا» و «خیمهگاه» از شبکه قرآن، «تنها مسیر» از شبکه افق و «باحسین(ع) حرف بزن» از شبکه نسیم اشاره کرد.
در حالی که به گزارش سایت آفاک پربینندهترین برنامه شبکه بیبیسی، ۱۱ میلیون بیننده داشته بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما، برنامه حسینیه معلی در دهه اول محرم حدود ۲۰ میلیون مخاطب جذب کرده است
کد خبر 778479
منبع: روزنامه همشهری
نظر شما